Tämän kurssin aikana olen päässyt pohtimaan sosiaalisen median monipuolisuutta. Olen ajatellut sen käyttöönottoa työyhteisössä perehdytyksessä, viestinnässä ja rekrytoinnissa. Suljettujen ryhmien käyttöä voisi ajatella työyhteisöjen sisällä tiedon kulkemisessa. Sen ongelmana on se, kuinka työ- ja vapaa-aika rajataan jos molemmat asiat kulkevat somessa mukana. Jos esimerkiksi Instagramissa olisi helpommin vaimennettavissa oleva julkaisija, sen voisi vaimentaa aina vapailla ja loma-aikana, mutta työaikana sitä voisi vilkaista (tauolla tai työpäivän aluksi). Suunnittelin työyhteisön sisäistä tiedonkulkua, etenkin nyt pandemia-aikana kun kokonntumiset on kiellettyjä. Kaikilla on älypuhelimet, monella työpuhelimenakin, joten sen hyödyntämistä voisi miettiä ihan tosissaan.

Sosiaalinen media on antanut kaikille ihmisille mahdollisuuden nopeaan palautteen antamiseen julkisesti. Sen avulla pystytään mustamaalaamaan yritys nopeasti. Negatiivinen viesti kulkee valitettavasti nopeammin kuin positiivinen ja sen oikaisu on työlästä ja kuulostaa helposti eipäs-juupas -väittelyltä. Toisaalta olen huomannut, että etenkin viime aikoina on alettu antamaan myös positiivista palautetta niin julkiselle sektorille kuin yksityisellekin. Se on todella mahtavaa!

Ilokseni olen lukenut ja tykkäillyt lähikauppiaiden tulosta someen. On kuin naapuriin menisi, kun kauppiaan kasvot ovat mukavista somepäivityksistäkin tutut. Kaikenlaiset kilpailut, joiden todelliset kulut kauppiaalleovat minimaaliset, ovat loistavaa mainosta. 

Facebook on kuulemma vanhusten somekanava ja olemme ilmeisesti menneet "pilaamaan" Instagraminkin. Sosiaalisia medioita tulee koko ajan lisää ja niiden käyttö on erilaista. SnapChatista viestit häviävät nopeasti ja keskustelua käydään kuvilla. Filttereitä ja äänen muuntimia on joka lähtöön. Katoaako meidän oma persoona somessa vai korostuuko se? Jään seuraamaan mitä tulevaisuus tuo.